DONAU korvett
Gerincfektetés: |
Vízrebocsátás: |
Átvétel: |
1888. 10. 23. |
1893. 06. 28. |
1894. 08. 17. |
Későbbi neve: |
SIBENIK,
KRKA |
Építés helye: |
Arzenál - Pola |
Testvérhajó: |
SAIDA - hasonló |
Vízkiszorítás: |
2530,30 t építési |
|
2938,60 t teljes felszereléssel |
Hossz: |
67,11 m (vv) / 74,36 m (felső fedélzeten) / 83,37 m (lh) |
Szélesség: |
12,66 m |
Merülés: |
6,53 m teljes felszereléssel |
Merülés változás: |
1 cm = 7,242 t |
Hajtómű: |
1 db 2 hengeres gőzgép 5 db kazán 1 db 2 szárnyú Griffith hajócsavar, 4,98 m átmérővel, |
Főgép teljesítmény: |
1200 ILE |
Sebesség: |
12 cs |
Fegyverzet: |
10 db 12 cm-es bronzágyú 1 db 7 cm-es löveg 4 db 4,7 cm-es gyorstüzelő löveg |
Egyebek: |
3 db árboc, teljes (hajó) vitorlázat. Vitorlafelület: 2598,5 m2 1 db gőzbárka, 1 db III. oszt. bárka, 1 db II. oszt. kutter, 1 db III.
oszt. kutter, 1 db II. oszt. mentőkutter, 1 db II. oszt. gigg, 1 db jollboot,
1 db jolle, 1 db kiscsónak. 6 db Admiralitás típusú horgony: 4087 kg, 3705 kg, 3527 kg, 2637 kg,
367 kg, 217 kg. |
Személyzet: |
330 fő. |
|
1907-ben 24 fő. |
Pályafutása:
1888.
10. 23-án az öreg hajók szétbontásával együtt megkezdték
egy hasonló hajótípus építését.
1890-ben elkészült az új acélszerkezet, és megkezdődtek a famunkák.
1893.
06. 28-án vízrebocsátották az új, kifejezetten a missziós
utakra épült hajót, majd beszerelték a főgépet és a kazánokat.
1894.
08. 17-én próbautat hajtott végre. 08. 31-én felszerelték. 09.
2-án Maximilián Rottau-scher von Malata fregattkapitány
parancsnoksága alatt elindult Polából egy transzóceáni missziós, de egyben kiképző
útra. 09. 28. - 10. 3. Gibraltár. 10.
3-4. Tanger. 10. 21-24. S. Cruz de Teneriffe. 11. 1. St. Louis, Szenegál. 11. 2-7. Dakar. 11. 15-20. Freetown, Sierra Leone. 12. 5-7. Capecoast Castle. 12. 10-12. Lagos. 12.
20-24. Duala, Kamerun. 12. 25-én érintették az Ambas-öblöt.
12. 27-29. Sao Tomé. 1895. 01. 24. - 02. 7. Bahia. Két beteget kihajóztak. 03. 11-én a Dél-Atlanti-óceánon
hajózva orvosi segítséget nyújtott az Iverna angol négyárbocos egyik, a
kötélzetről leesett matrózának. 03. 14. - 04. 3. Fokváros. 04. 22-23. St. Ilona. 05.
24-26. Castries, St. Lucia. 05. 26. - 06. 3. Fort de France,
Martinique. 06. 5-én rövid időre befutott Chacetown kikötőjébe, St. Kitts, majd tovább
indult és érintette Basse
Terre-t. 06. 27. - 07.
14. New York. Részt vett az USA Függetlenségi
ünnepségein. 17 külföldön élő osztrák-magyar állampolgár jelentkezett a hajón,
hogy szolgálatba állnának a cs. és kir. Haditengerészetnél. 2 dezertálási ügy.
Megjavították a kötélzetet. 07. 15-19. Newport. Az átkelés során egy ember
vízbeesett, de sikerült kimenteni. 08. 13-15. Ponta Delgada,
Azori-szigetek. 08.
24. - 09. 5. Lisszabon. 09. 10-12. Gibraltár. 09. 23. San Antico. 10.
1-én megérkezett Polába. 280 napot töltött a tengeren, 114
napot pedig horgonyon. Összesen megtett 27 538 tmf-et, ebből 23 2727 tmf-et
vitorlával. 11. 6-án kifutott Polából. 11. 8-23. Teodo. 11. 25-én érintette Korfut, és a Hajórajjal Levantéra hajózott. 11. 27. - 12. 7. Phalera. 12.
10-12. Milosz. 12. 13-án befutott Szalonikibe. 1896. 01. 3-14. Szaloniki. 01. 21-29. Syra. 02. 6-8. Szmirna. 02.
9-11. Mytilene. 02. 13-17. Számosz. 02. 18-19. Marmarizza. 02.
20-21. Rodosz. 02. 26. - 03. 15. Alexandria. 03. 20-23. Messina. 03.
26. - 04. 6. Villafranca, ahol behajózták a megbetegedett Franz
Ferdinand főherceget. 04.
7-8. Marseille. 04. 10-én érintette Palma de
Mallorcát. 04. 11-15. Barcelona. 04.
17-24. Villafranca. Kihajózták Franz Ferdinand főherceget. 05. 1-2. Messina. 05. 9-én megérkezett Polába. 05. 13-án leszerelték. 06. 15-én felszerelték. 06.
17-én kifutott Polából a legénység begyakoroltatására. 06. 29. - 07. 1. Fiume, ahol behajózták a tengerésztiszti iskola növendékeinek első
évfolyamát. 07. 3-5. Velence. 07. 13-án befutott Korfura. 07. 23-25. Lissa. 07. 27-29. Pola. 07. 30. -
08. 1. Fiume. Kicserélték a növendékeket. 08. 5-7. Lissa. 08.
12-14. Patrasz. 08. 15-18. Pireusz. 08. 21-27. Szmirna. 08.
29. - 09. 1. Canea. Itt leváltották a KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA
THERESIA legénységét. 09.
2-3. Kefalónia. 09. 4-én az albán partok előtt ivóvízzel
látták el a Nidia osztrák barkot. 09. 6-8. Gravosa. 09. 10-14. Pola. 09. 15. Fiume. Kihajózták a növendékeket. 09. 16-án befutott Polába. 09. 18-án leszerelték.
1897.
06. 15-én felszerelték és kifutott a legénység kiképzésére.
06. 23-án a tengeren elővigyázatlanságból az élelemraktárban kigyulladt a
szesz. A tűz okozója meghalt, a lángokat pedig az összes elrendelt és bevetett
eszközzel megfékezték, mindamellett elárasztották a lőporkamrát vízzel. A károk
egyébként jelentéktelennek bizonyultak, a szárazélelmiszert pótolni kellett.
Gróf Ottó Welserheimb sorhajózászlós, és Nezzo gépvezető első osztályú
kitüntetést kapott a császártól, a legénység pedig pénzjutalomban részesült. 06. 28-án kifutott Polából Fiume felé, hogy a tengerésztiszti iskola
növendékeit felvéve cirkáljon. Az út során érintette Sebenico, Gravosa, Ancona
kikötőit, majd visszatért Polába. 07. 30-án kifutott Polából. 07. 30. - 08. 1. Fiume. Kicserélték a növendékeket és újabb gyakorló útra indult Emil
Edler von Hermann fregattkapitány parancsnoksága alatt. 08. 4-6. Spalato. 08.
10-11. Brindisi. 08. 13-16. Messina. 08. 20-25. Nápoly. Itt az egyik csónakja részt vett az olasz királyi Jachtklub evezősversenyén.
Egy evezőtörés miatt csak a harmadik helyet szerezte meg. 09. 3-5 Cattaro. 09.
10-14. Pola. 09. 15-16. Fiume. Kihajózták a
növendékeket. 09. 16-án befutott Polába. 10. 1-én Emil Edler von Hermann
fregattkapitány parancsnoksága alatt, tengerészkadétokkal a fedélzetén Észak-Amerikába
indult kiképzőútra. 10.
5-7. Lissában volt a rossz időjárás miatt. 10. 25-29. Gibraltár. 11.
11-13. St. Cruz de Palma. 11. 22-27. Dakar. 12. 22-27. Barbados. 12.
28-30. St. Lucia. 12. 31. - 1898. 01. 6. Fort de France. 01. 8-11. Pointe a Pitre. 01.
12-15. St. Thomas. 01. 16-19. San Juan, Puerto Rico. 01. 22-24. St. Domingo. 01.
26-29. Port au Prince. 01. 31. - 02. 5. Santiago de Cuba.
02. 9-én a Gran Cayman-szigetnél ivóvízzel segítették ki a brit Quickstep
luggert. A jamaikai Kingston meglátogatásáról az ott uralkodó járvány miatt
lemondtak. 02. 17. -
03. 3. New Orleans. A szívbajban szenvedő parancsnokát
kihajózták, aki hazafelé kevéssel azután Genovában elhunyt. A parancsnokságot
Ludwig Ritter von Höhnel sorhajóhadnagy, elsőtiszt vette át. 03. 11-19. Havanna. 03.
29. - 04. 21. New York. A hajó parancsnokságát
Victor Ritter Jenik-Zasadsky fregattkapitány vette át. 04. 15. - 05. 3. Halifax. 06.
3-13. Glasgow. 06. 15. Rövid időre befutott
Stornoway-be, majd tovább indult. 06. 17-18. Kirkwall. 06. 20-27. Bergen. 07.
3-8. Leith. 07. 9-16. Northshields. 07. 19-30.
Gravesand. 07. 31-én befutott Cowes-be, ahol az özvegy koronahercegnő látogatást tett a hajón.
08. 8-12. Plymouth. 08.
14-15. Brest. 08. 25. - 09. 1. Lisszabon. 09. 19-20. Palermo. 09. 28-án megérkezett Polába. Az út során megtett 19 806 tmf-et, ebből 16 630
tmf-et vitorlával. 10.
2-án leszerelték.
1899.
06. 16-án felszerelték, és a legénységét gyakorlatoztatták.
Ezután Fiumébe ment, hogy behajózza a tengerésztiszti iskola 1 éves növendékeit.
Dalmácia előtti gyakorlóút. 07. 15-én kifutott Cattaróból. 07. 21-24. Ancona. 07.
25-29. Pola. 07. 30. - 08. 1. Fiume, ahol
kicserélték a növendékeket. 08. 3-4. Sebenico. 08. 9-11. Korfu. 08.
12-14. Patrasz. 08. 14-17. Pireusz. 08. 21-24. Szmirna. 08.
25-27. Syra. 08. 31. - 09. 2. Argostoli,
Kefalónia. 09. 4-9. Velence. 09.
10-15. Pola. 09. 15-16. Fiume. Kihajózták a
növendékeket. 09. 16-án befutott Polába. 09. 17-én leszerelték.
1900.
04. 30. Felszerelték. 05. 1-én Anton Haus sorhajókapitány
parancsnoksága alatt, tengerészkadétokkal a fedélzetén világkörüli útra futott
ki Polából Dél-Amerika és Kelet-Ázsia felé. 05. 21-27. Gibraltár. 06. 6-7. S. Vincent. 06.
26. - 07. 7. Bahia. A pestisjárvány miatt nem tértek be Rióba. 07. 26. - 08. 6. Montevideó. 08.
13-23. Bahia Blanca, Porto Belgrano. 09. 3-7. Punta Arenas. 09.
7-8. Fortescue-öböl. 09. 8-10. Glacier-öböl. 09. 10-11. Nassau-öböl. 09.
11-12. Istmus-öböl. 09. 12-13. Mayne Harbour. 09. 13-14. Puerto Bueno. 09.
14-15. Tom-öböl. 09. 15-17. Port Grappler. 09. 17-18. Eden Harbour. 09.
18-19. Connor-öböl. 09. 29. - 10. 2. Valdivia. 10. 4-6. Talcahuano. 11.
5-6. Taltal. 11. 7-8. Antofagosta. 11. 9-10. Tocopilla. 11.
11. - 12. 3. Iquique. 12. 8-14. Callao. 12. 20-25. Guyaquil. 12.
31. - 1901. 01. 1. Elmo-öböl. 01.
1-7. Panama. Meglátogatták a csatornaépítkezés romjait. 01. 11-15. Punta Arenas, Costa Rica. 01. 18-20. Corinto, Nicaragua. 01. 21-22. Analpa, Honduras. 01.
28. - 02. 1. San Jose, Guatemala. 03. 6-20. Honolulu. 04. 30. - 05. 21. Nagaszaki. Japánban lecserélték a legénységet és a parancsnokságot. A
hajó új parancsnoka Victor. Bless von Sambuchi lett. 05. 29. - 06. 6. és 06. 7. Hongkong. 06.
25-19. Saigon. 06. 23. - 07. 2. Szingapúr. 07. 6-11. Tanjong Briok, Batávia. 08. 3-5. Port Victoria, Seychell-szigetek. 08. 14-17. Áden. 08. 22. Dzsidda. 08.
29. Szuez. 08. 30-31. Port Said. 09. 8-13. Trieszt. 09. 13-án megérkezett Polába. 09. 16-án leszerelték.
1902-ben kicserélték a kazánjait.
1906.
10. 31-től a sebenicoi Hajósinas Iskola lakóhajója volt a
háború végéig.
1919-ben Sebenicoban a Kulina Maddalena félszigetnél állt, mint lakóhajó. Itt
az olaszok jogtalanul lefoglalták és állítólag még el is vontatták, majd később
visszaszolgáltatták és visszavitték.
1920-ban a jugoszlávoké lett.
1921.
03. 4-én a jugoszláv Haditengerészet átvette és a SIBENIK,
majd később a KRKA nevet adta neki. Sibenikben, a Kulina / Maddalena
félszigetnél szolgált, mint lakóhajó az altisztek számára.
1943.
11. 16-án Sibenik brit bombázása során elsüllyedt, majd a
háború után kiemelték és szétbontották.