DONAU korvett

 

 

Gerincfektetés:

Vízrebocsátás:

Átvétel:

1888. 10. 23.

1893. 06. 28.

1894. 08. 17.

 

Későbbi neve:

SIBENIK, KRKA

Építés helye:

Arzenál - Pola

Testvérhajó:

SAIDA - hasonló

Vízkiszorítás:

2530,30 t építési

 

2938,60 t teljes felszereléssel

Hossz:

67,11 m (vv) / 74,36 m (felső fedélzeten) / 83,37 m (lh)

Szélesség:

12,66 m

Merülés:

6,53 m teljes felszereléssel

Merülés változás:

1 cm = 7,242 t

Hajtómű:

1 db 2 hengeres gőzgép

5 db kazán

1 db 2 szárnyú Griffith hajócsavar, 4,98 m átmérővel,

Főgép teljesítmény:

1200 ILE

Sebesség:

12 cs

Fegyverzet:

10 db 12 cm-es bronzágyú

1 db 7 cm-es löveg

4 db 4,7 cm-es gyorstüzelő löveg

Egyebek:

3 db árboc, teljes (hajó) vitorlázat. Vitorlafelület:         2598,5 m2

1 db gőzbárka, 1 db III. oszt. bárka, 1 db II. oszt. kutter, 1 db III. oszt. kutter, 1 db II. oszt. mentőkutter, 1 db II. oszt. gigg, 1 db jollboot, 1 db jolle, 1 db kiscsónak.

6 db Admiralitás típusú horgony: 4087 kg, 3705 kg, 3527 kg, 2637 kg, 367 kg, 217 kg.

Személyzet:

330 fő.

 

1907-ben 24 fő.

 

Pályafutása:

1888. 10. 23-án az öreg hajók szétbontásával együtt megkezdték egy hasonló hajótípus építését.

1890-ben elkészült az új acélszerkezet, és megkezdődtek a famunkák.

1893. 06. 28-án vízrebocsátották az új, kifejezetten a missziós utakra épült hajót, majd beszerelték a főgépet és a kazánokat.

1894. 08. 17-én próbautat hajtott végre. 08. 31-én felszerelték. 09. 2-án Maximilián Rottau-scher von Malata fregattkapitány parancsnoksága alatt elindult Polából egy transzóceáni missziós, de egyben kiképző útra. 09. 28. - 10. 3. Gibraltár. 10. 3-4. Tanger. 10. 21-24. S. Cruz de Teneriffe. 11. 1. St. Louis, Szenegál. 11. 2-7. Dakar. 11. 15-20. Freetown, Sierra Leone. 12. 5-7. Capecoast Castle. 12. 10-12. Lagos. 12. 20-24. Duala, Kamerun. 12. 25-én érintették az Ambas-öblöt. 12. 27-29. Sao Tomé. 1895. 01. 24. - 02. 7. Bahia. Két beteget kihajóztak. 03. 11-én a Dél-Atlanti-óceánon hajózva orvosi segítséget nyújtott az Iverna angol négyárbocos egyik, a kötélzetről leesett matrózának. 03. 14. - 04. 3. Fokváros. 04. 22-23. St. Ilona. 05. 24-26. Castries, St. Lucia. 05. 26. - 06. 3. Fort de France, Martinique. 06. 5-én rövid időre befutott Chacetown kikötőjébe, St. Kitts, majd tovább indult és érintette Basse
Terre-t.
06. 27. - 07. 14. New York. Részt vett az USA Függetlenségi ünnepségein. 17 külföldön élő osztrák-magyar állampolgár jelentkezett a hajón, hogy szolgálatba állnának a cs. és kir. Haditengerészetnél. 2 dezertálási ügy. Megjavították a kötélzetet. 07. 15-19. Newport. Az átkelés során egy ember vízbeesett, de sikerült kimenteni. 08. 13-15. Ponta Delgada, Azori-szigetek. 08. 24. - 09. 5. Lisszabon. 09. 10-12. Gibraltár. 09. 23. San Antico. 10. 1-én megérkezett Polába. 280 napot töltött a tengeren, 114 napot pedig horgonyon. Összesen megtett 27 538 tmf-et, ebből 23 2727 tmf-et vitorlával. 11. 6-án kifutott Polából. 11. 8-23. Teodo. 11. 25-én érintette Korfut, és a Hajórajjal Levantéra hajózott. 11. 27. - 12. 7. Phalera. 12. 10-12. Milosz. 12. 13-án befutott Szalonikibe. 1896. 01. 3-14. Szaloniki. 01. 21-29. Syra. 02. 6-8. Szmirna. 02. 9-11. Mytilene. 02. 13-17. Számosz. 02. 18-19. Marmarizza. 02. 20-21. Rodosz. 02. 26. - 03. 15. Alexandria. 03. 20-23. Messina. 03. 26. - 04. 6. Villafranca, ahol behajózták a megbetegedett Franz Ferdinand főherceget. 04. 7-8. Marseille. 04. 10-én érintette Palma de Mallorcát. 04. 11-15. Barcelona. 04. 17-24. Villafranca. Kihajózták Franz Ferdinand főherceget. 05. 1-2. Messina. 05. 9-én megérkezett Polába. 05. 13-án leszerelték. 06. 15-én felszerelték. 06. 17-én kifutott Polából a legénység begyakoroltatására. 06. 29. - 07. 1. Fiume, ahol behajózták a tengerésztiszti iskola növendékeinek első évfolyamát. 07. 3-5. Velence. 07. 13-án befutott Korfura. 07. 23-25. Lissa. 07. 27-29. Pola. 07. 30. - 08. 1. Fiume. Kicserélték a növendékeket. 08. 5-7. Lissa. 08. 12-14. Patrasz. 08. 15-18. Pireusz. 08. 21-27. Szmirna. 08. 29. - 09. 1. Canea. Itt leváltották a KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA THERESIA legénységét. 09. 2-3. Kefalónia. 09. 4-én az albán partok előtt ivóvízzel látták el a Nidia osztrák barkot. 09. 6-8. Gravosa. 09. 10-14. Pola. 09. 15. Fiume. Kihajózták a növendékeket. 09. 16-án befutott Polába. 09. 18-án leszerelték.

1897. 06. 15-én felszerelték és kifutott a legénység kiképzésére. 06. 23-án a tengeren elővigyázatlanságból az élelemraktárban kigyulladt a szesz. A tűz okozója meghalt, a lángokat pedig az összes elrendelt és bevetett eszközzel megfékezték, mindamellett elárasztották a lőporkamrát vízzel. A károk egyébként jelentéktelennek bizonyultak, a szárazélelmiszert pótolni kellett. Gróf Ottó Welserheimb sorhajózászlós, és Nezzo gépvezető első osztályú kitüntetést kapott a császártól, a legénység pedig pénzjutalomban részesült. 06. 28-án kifutott Polából Fiume felé, hogy a tengerésztiszti iskola növendékeit felvéve cirkáljon. Az út során érintette Sebenico, Gravosa, Ancona kikötőit, majd visszatért Polába. 07. 30-án kifutott Polából. 07. 30. - 08. 1. Fiume. Kicserélték a növendékeket és újabb gyakorló útra indult Emil Edler von Hermann fregattkapitány parancsnoksága alatt. 08. 4-6. Spalato. 08. 10-11. Brindisi. 08. 13-16. Messina. 08. 20-25. Nápoly. Itt az egyik csónakja részt vett az olasz királyi Jachtklub evezősversenyén. Egy evezőtörés miatt csak a harmadik helyet szerezte meg. 09. 3-5 Cattaro. 09. 10-14. Pola. 09. 15-16. Fiume. Kihajózták a növendékeket. 09. 16-án befutott Polába. 10. 1-én Emil Edler von Hermann fregattkapitány parancsnoksága alatt, tengerészkadétokkal a fedélzetén Észak-Amerikába indult kiképzőútra. 10. 5-7. Lissában volt a rossz időjárás miatt. 10. 25-29. Gibraltár. 11. 11-13. St. Cruz de Palma. 11. 22-27. Dakar. 12. 22-27. Barbados. 12. 28-30. St. Lucia. 12. 31. - 1898. 01. 6. Fort de France. 01. 8-11. Pointe a Pitre. 01. 12-15. St. Thomas. 01. 16-19. San Juan, Puerto Rico. 01. 22-24. St. Domingo. 01. 26-29. Port au Prince. 01. 31. - 02. 5. Santiago de Cuba. 02. 9-én a Gran Cayman-szigetnél ivóvízzel segítették ki a brit Quickstep luggert. A jamaikai Kingston meglátogatásáról az ott uralkodó járvány miatt lemondtak. 02. 17. - 03. 3. New Orleans. A szívbajban szenvedő parancsnokát kihajózták, aki hazafelé kevéssel azután Genovában elhunyt. A parancsnokságot Ludwig Ritter von Höhnel sorhajóhadnagy, elsőtiszt vette át. 03. 11-19. Havanna. 03. 29. - 04. 21. New York. A hajó parancsnokságát Victor Ritter Jenik-Zasadsky fregattkapitány vette át. 04. 15. - 05. 3. Halifax. 06. 3-13. Glasgow. 06. 15. Rövid időre befutott Stornoway-be, majd tovább indult. 06. 17-18. Kirkwall. 06. 20-27. Bergen. 07. 3-8. Leith. 07. 9-16. Northshields. 07. 19-30.
Gravesand.
07. 31-én befutott Cowes-be, ahol az özvegy koronahercegnő látogatást tett a hajón. 08. 8-12. Plymouth. 08. 14-15. Brest. 08. 25. - 09. 1. Lisszabon. 09. 19-20. Palermo. 09. 28-án megérkezett Polába. Az út során megtett 19 806 tmf-et, ebből 16 630 tmf-et vitorlával. 10. 2-án leszerelték.

1899. 06. 16-án felszerelték, és a legénységét gyakorlatoztatták. Ezután Fiumébe ment, hogy behajózza a tengerésztiszti iskola 1 éves növendékeit. Dalmácia előtti gyakorlóút. 07. 15-én kifutott Cattaróból. 07. 21-24. Ancona. 07. 25-29. Pola. 07. 30. - 08. 1. Fiume, ahol kicserélték a növendékeket. 08. 3-4. Sebenico. 08. 9-11. Korfu. 08. 12-14. Patrasz. 08. 14-17. Pireusz. 08. 21-24. Szmirna. 08. 25-27. Syra. 08. 31. - 09. 2. Argostoli, Kefalónia. 09. 4-9. Velence. 09. 10-15. Pola. 09. 15-16. Fiume. Kihajózták a növendékeket. 09. 16-án befutott Polába. 09. 17-én leszerelték.

1900. 04. 30. Felszerelték. 05. 1-én Anton Haus sorhajókapitány parancsnoksága alatt, tengerészkadétokkal a fedélzetén világkörüli útra futott ki Polából Dél-Amerika és Kelet-Ázsia felé. 05. 21-27. Gibraltár. 06. 6-7. S. Vincent. 06. 26. - 07. 7. Bahia. A pestisjárvány miatt nem tértek be Rióba. 07. 26. - 08. 6. Montevideó. 08. 13-23. Bahia Blanca, Porto Belgrano. 09. 3-7. Punta Arenas. 09. 7-8. Fortescue-öböl. 09. 8-10. Glacier-öböl. 09. 10-11. Nassau-öböl. 09. 11-12. Istmus-öböl. 09. 12-13. Mayne Harbour. 09. 13-14. Puerto Bueno. 09. 14-15. Tom-öböl. 09. 15-17. Port Grappler. 09. 17-18. Eden Harbour. 09. 18-19. Connor-öböl. 09. 29. - 10. 2. Valdivia. 10. 4-6. Talcahuano. 11. 5-6. Taltal. 11. 7-8. Antofagosta. 11. 9-10. Tocopilla. 11. 11. - 12. 3. Iquique. 12. 8-14. Callao. 12. 20-25. Guyaquil. 12. 31. - 1901. 01. 1. Elmo-öböl. 01. 1-7. Panama. Meglátogatták a csatornaépítkezés romjait. 01. 11-15. Punta Arenas, Costa Rica. 01. 18-20. Corinto, Nicaragua. 01. 21-22. Analpa, Honduras. 01. 28. - 02. 1. San Jose, Guatemala. 03. 6-20. Honolulu. 04. 30. - 05. 21. Nagaszaki. Japánban lecserélték a legénységet és a parancsnokságot. A hajó új parancsnoka Victor. Bless von Sambuchi lett. 05. 29. - 06. 6. és 06. 7. Hongkong. 06. 25-19. Saigon. 06. 23. - 07. 2. Szingapúr. 07. 6-11. Tanjong Briok, Batávia. 08. 3-5. Port Victoria, Seychell-szigetek. 08. 14-17. Áden. 08. 22. Dzsidda. 08. 29. Szuez. 08. 30-31. Port Said. 09. 8-13. Trieszt. 09. 13-án megérkezett Polába. 09. 16-án leszerelték.

1902-ben kicserélték a kazánjait.

1906. 10. 31-től a sebenicoi Hajósinas Iskola lakóhajója volt a háború végéig.

1919-ben Sebenicoban a Kulina Maddalena félszigetnél állt, mint lakóhajó. Itt az olaszok jogtalanul lefoglalták és állítólag még el is vontatták, majd később visszaszolgáltatták és visszavitték.

1920-ban a jugoszlávoké lett.

1921. 03. 4-én a jugoszláv Haditengerészet átvette és a SIBENIK, majd később a KRKA nevet adta neki. Sibenikben, a Kulina / Maddalena félszigetnél szolgált, mint lakóhajó az altisztek számára.

1943. 11. 16-án Sibenik brit bombázása során elsüllyedt, majd a háború után kiemelték és szétbontották.